Mehmet Akkaya: Süpermarketlerin kıran kırana tekelleşme savaşı

Süpermarket dünyasında raporlarıyla dikkat çeken C Nielsen’in ‘Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarı Raporu’na göre, Türkiye’de 100 metrekarenin üzerindeki hipermarket, zincir ve süpermarket sayısı, 1998’de 2 bin 135 imiş. 2004’te 4 bin 809 adede çıkmış. Altı yılda iki kat artış...


Market sayısı artarken esnaf da kepenk kapatmış elbette. 50 metrekarenin altındaki bakkal sayısı, bu sürede 32 bin 639 azalmış ve 122 bin 781 adede gerilemiş.


2006’da süpermarketler pazarın yarıdan fazlasını ele geçirmiş. Süpermarketlerin cirosu pazar payının % 52.4’ü olmuş, bakkallarınki % 30.5’e gerilemiş. 2012’de 11 bin 588’e çıkan süper ve hipermarket sayısı 2014 başında tam 17 bin 057’ye çıkmış. Bakkallara karşı savaşta hükümet desteği ile ön alan marketler, bu kez birbirleriyle savaşmaya başlıyorlar. Tekelleşme savaşı, “pazara kim sahip olacak” savaşı. Savaşın şiddetini anlamak, tüketim alışkanlıklarımızı yönlendiren ve esnafı ve küçük üreticiyi de tasfiye eden bu rekabetin boyutlarını anlamak için 2012’den sonra neler olduğuna göz atalım.


● ADESE, Yunus Marketlerin 6 mağazasını satın aldı. (Ocak 2012)


● Onur ve Onurex mağazaları sahibi Özen Grup, 140 mağaza sayısını yılsonuna kadar 300’e çıkarma kararı aldı. (Ocak 2012)


● KİM Market Erbil’e (Irak) 2 mağaza açıyor. (Ocak 2012)


● İngiliz market devi TESCO, 21 mağazalı ARDAŞ Marketi ele geçirdi. (Ocak 2012)


● TANSAŞ 2012’de 16 yeni mağaza açıyor.


● KİM Marketler Zinciri 2012’de 35 mağaza açıyor.


● EFOR Market, 35 şubeli ARDAŞ’ı satın aldı. (Kasım 2012)


● MAKRO Market, UYUM Gıda’nın % 47’sini satın aldı. UYUM’un 14 ilde 168 mağazası, İstanbul merkezli 55 mağazası bulunuyordu. (Ocak 2013)


● MOPAŞ, KÜFE Marketlerin 4 mağazasını satın aldı. (Şubat 2013)


● 42 mağazası bulunan İSMAR, 24 mağazalı REYON Marketi satın aldı. (Şubat 2013)


● 2011 yılında ŞOK Marketleri ele geçiren Ülker, şimdi de Türkiye’de bin 200 dolayında mağazası bulunan Sabancı-İspanya ortak şirketi DİASA’yı satın aldı. (Nisan 2013)


● HAPPY CENTER, ADESE’den 12 mağaza satın aldı. (Nisan 2013)


● Sabancı Holding, CarrefourSA’daki hissesini % 50.8’e çıkardı. (Nisan 2013)


● KİM Marketler Zinciri, Efeler ve Memar marketlerin 4 mağazasını satın aldı. (Nisan 2013)


● BEĞENDİK, REAL’i (Alman) 12 mağazası ile satın aldı. (Ocak 2014)


● KİM, DENMAR’ı 11 şubesi ile satın aldı. (Şubat 2014)


● ONUR, EFOR Market’i satın aldı. (Mart 2014)


● CarrefourSA, GENPA’nın 15 mağazasını satın aldı. (Mayıs 2014)


● CarrefourSA, İSMAR’ın 26 mağazasını satın aldı. (Şubat 2015)


● CarrefourSA Antalyalı 1e1Marketin 29 mağazasını satın aldı. (Mart 2015)


● CarrefourSA’nın KİLER’in % 85’ini alma girişimi imza aşamasına geldi.


● Anadolu Endüstri Holding, Migros’un yüzde 40.25 hissesini alıyor. Anadolu Grubu 1.8 milyar TL’ye BC Partners ile Migros’ta eşit ortak olacak.


● CAPİTAL’in A101 mağazalarını alma girişimi imza aşamasına geldi.


● REAL Mağazalarına kayyum atandı.


★★★


Okuduğunuz trafik, sadece 3 yıllık. Perakende pazarında kıran kırana savaş, baş döndürücü bir tekelleşme ve yabancı işgali.


Küçük esnafı öldüren, üreticiyi ve tüketiciyi esir eden bir tekelleşme ve ulusal pazarımızın işgali…


2 milyon üyeli Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) ve 1 milyon 300 bin üyeli Türkiye Bakkallar ve Bayiler Federasyonu (TBBF) ne yapıyor dersiniz? Başkanlar ara sıra demeç veriyor, o kadar. Yazıklar olsun!

 

Mehmet Akkaya / 20 Nisan 2016, Aydınlık

Süpermarket dünyasında raporlarıyla dikkat çeken C Nielsen’in ‘Hızlı Tüketim Ürünleri Pazarı Raporu’na göre, Türkiye’de 100 metrekarenin üzerindeki hipermarket, zincir ve süpermarket sayısı, 1998’de 2 bin 135 imiş. 2004’te 4 bin 809 adede çıkmış. Altı yılda iki kat artış...


Market sayısı artarken esnaf da kepenk kapatmış elbette. 50 metrekarenin altındaki bakkal sayısı, bu sürede 32 bin 639 azalmış ve 122 bin 781 adede gerilemiş.


2006’da süpermarketler pazarın yarıdan fazlasını ele geçirmiş. Süpermarketlerin cirosu pazar payının % 52.4’ü olmuş, bakkallarınki % 30.5’e gerilemiş. 2012’de 11 bin 588’e çıkan süper ve hipermarket sayısı 2014 başında tam 17 bin 057’ye çıkmış. Bakkallara karşı savaşta hükümet desteği ile ön alan marketler, bu kez birbirleriyle savaşmaya başlıyorlar. Tekelleşme savaşı, “pazara kim sahip olacak” savaşı. Savaşın şiddetini anlamak, tüketim alışkanlıklarımızı yönlendiren ve esnafı ve küçük üreticiyi de tasfiye eden bu rekabetin boyutlarını anlamak için 2012’den sonra neler olduğuna göz atalım.


● ADESE, Yunus Marketlerin 6 mağazasını satın aldı. (Ocak 2012)


● Onur ve Onurex mağazaları sahibi Özen Grup, 140 mağaza sayısını yılsonuna kadar 300’e çıkarma kararı aldı. (Ocak 2012)


● KİM Market Erbil’e (Irak) 2 mağaza açıyor. (Ocak 2012)


● İngiliz market devi TESCO, 21 mağazalı ARDAŞ Marketi ele geçirdi. (Ocak 2012)


● TANSAŞ 2012’de 16 yeni mağaza açıyor.


● KİM Marketler Zinciri 2012’de 35 mağaza açıyor.


● EFOR Market, 35 şubeli ARDAŞ’ı satın aldı. (Kasım 2012)


● MAKRO Market, UYUM Gıda’nın % 47’sini satın aldı. UYUM’un 14 ilde 168 mağazası, İstanbul merkezli 55 mağazası bulunuyordu. (Ocak 2013)


● MOPAŞ, KÜFE Marketlerin 4 mağazasını satın aldı. (Şubat 2013)


● 42 mağazası bulunan İSMAR, 24 mağazalı REYON Marketi satın aldı. (Şubat 2013)


● 2011 yılında ŞOK Marketleri ele geçiren Ülker, şimdi de Türkiye’de bin 200 dolayında mağazası bulunan Sabancı-İspanya ortak şirketi DİASA’yı satın aldı. (Nisan 2013)


● HAPPY CENTER, ADESE’den 12 mağaza satın aldı. (Nisan 2013)


● Sabancı Holding, CarrefourSA’daki hissesini % 50.8’e çıkardı. (Nisan 2013)


● KİM Marketler Zinciri, Efeler ve Memar marketlerin 4 mağazasını satın aldı. (Nisan 2013)


● BEĞENDİK, REAL’i (Alman) 12 mağazası ile satın aldı. (Ocak 2014)


● KİM, DENMAR’ı 11 şubesi ile satın aldı. (Şubat 2014)


● ONUR, EFOR Market’i satın aldı. (Mart 2014)


● CarrefourSA, GENPA’nın 15 mağazasını satın aldı. (Mayıs 2014)


● CarrefourSA, İSMAR’ın 26 mağazasını satın aldı. (Şubat 2015)


● CarrefourSA Antalyalı 1e1Marketin 29 mağazasını satın aldı. (Mart 2015)


● CarrefourSA’nın KİLER’in % 85’ini alma girişimi imza aşamasına geldi.


● Anadolu Endüstri Holding, Migros’un yüzde 40.25 hissesini alıyor. Anadolu Grubu 1.8 milyar TL’ye BC Partners ile Migros’ta eşit ortak olacak.


● CAPİTAL’in A101 mağazalarını alma girişimi imza aşamasına geldi.


● REAL Mağazalarına kayyum atandı.


★★★


Okuduğunuz trafik, sadece 3 yıllık. Perakende pazarında kıran kırana savaş, baş döndürücü bir tekelleşme ve yabancı işgali.


Küçük esnafı öldüren, üreticiyi ve tüketiciyi esir eden bir tekelleşme ve ulusal pazarımızın işgali…


2 milyon üyeli Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) ve 1 milyon 300 bin üyeli Türkiye Bakkallar ve Bayiler Federasyonu (TBBF) ne yapıyor dersiniz? Başkanlar ara sıra demeç veriyor, o kadar. Yazıklar olsun!

 

Mehmet Akkaya / 20 Nisan 2016, Aydınlık