Hürriyet gibi bir gazete, Türkiye tarihinin en önemli konularında uydurma yazılar yayımlayabiliyor. Denebilir ki, köşe yazısıdır; yazarı bağlar. O yazarı görevlendiren gazetedir. Kaldı ki, gazeteler, okuyucuları uydurma bilgilerle yanıltmak için yayımlanmıyor. 13 Mayıs 2010 günlü Hürriyet’in 22. sayfasında, adı Hasan Yalçın’ın Dönekler kitabıyla tarihe geçen köşede, Kemalizmin “Atatürk’e ve Kemal’e rağmen sonradan uydurulduğu” söyleniyor.
KEMALİZM ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE
CHP 1935 KONGRESİNDE PROGRAMA YAZILDI
CHP, Atatürk’ün Genel Başkanlığı altında 9-16 Mayıs 1935 günlerinde toplanan 4. Büyük Kurultayı’nda Kamâlizm kavramını programının en başına yazmıştır. 14 Mayıs 1935 tarihli toplantıda kabul edilen Programın Giriş bölümünün ikinci ara başlığı Kamâlizm’dir:
“Cumhuriyet Halk Partisi’nin programına temel olan ana fikirler, Türk devriminin başlangıcından bugüne kadar yapılmış olan işlerle, yalın olarak ortaya konmuştur.
“Yalnız birkaç yıl için değil, geleceği de kapsayan tasarılarımızın ana hatları burada, toplu olarak yazılmıştır.
“Kamâlizm
“Partinin güttüğü bütün bu esaslar, Kamâlizm prensipleridir.”1
ATATÜRK’ÜN ELYAZISIYLA
Atatürk, 1935 yılında resmen kabul ve ilan edilen Kamâlizm kavramında hayatının sonuna kadar ısrar etmiştir. Bunu kendi elyazısıyla belgelemiştir. CHP’nin 1935 yılında toplanan 4. Büyük Kurultayı’nın kabul ettiği bu tanımı, 1939 yılında toplanacak CHP 5. Büyük Kurultayı için yaptığı program hazırlığı çalışmalarında, Kamâlizm kavramını sürdürme kararında olduğunu elyazısıyla belgelemiştir. 1937’de aynen şöyle yazıyor:
“Bunlardan başka 1935 Kurultayınca saptalanan fikirler de bu programa ulanmıştır. C.H. Partisinin güttüğü bütün bu esaslar, Kamâlizm prensipleridir.”
Elyazılı belgenin aslı Anıtkabir Arşivi’nde 1. Dosyada, 1091 noda saklanıyor. Belgenin kopyası, Atatürk’ün Bütün Eserleri Arşivinde de bulunmaktadır. Daha önce 2000’e Doğru dergisinde ve 1999 yılında yayımladığım Kemalist Devrim-3 Altı Ok başlıklı kitapta, Atatürk’ün program çalışmalarına ilişkin elyazılarının kopyalarının tamamını yayımlamıştım.
CHP VE CUMHURİYET YÖNETİMİ
YAYGIN OLARAK KULLANDI
14 Mayıs 1935 günü Büyük Kurultay’da kabul edilmesinden sonra, Kemalizm/Kamâlizm kavramı, CHP’nin ve Cumhuriyet yönetiminin resmî metinlerinde ve yazın hayatında yaygın olarak kullanılmıştır.
1936 yılında bu başlıkla iki kitap yayımlanmıştır.
Birisi Edirne Mebusu Şeref Aykut’un “Kamâlizm” isimli kitabıdır. Alt başlıkta, “C.H. Partisi Programı’nın İzahı” açıklaması yer almaktadır.2
Kemalist Devrim’in düşünürlerinden Tekin Alp de, yine 1936 yılında yazdığı kitaba Kemalizm adını vermiştir.3
Mahmut Esat Bozkurt, Devrim Tarihi derslerinde CHP Programı’yla uyumlu bir Kemalizm tanımı yapmıştır:
“Türk ihtilalinin verimi, sembolik altı ok içindedir ki, buna Kemalizm diyoruz ve diyorlar.”4
Prof. Dr. Afetinan da, “Atatürk’ün uğraştığı ve kendi mesuliyeti altında tahakkuk ettirmek istediği inkılâplar”ın, “ona izafeten ‘Kemalizm’ tabiriyle tarihte yer aldığını” belirtmektedir.5
Örnekler çoğaltılabilir, yerimiz elvermiyor. Ancak Kemalist Devrim başlıklı yedi kitaplık çalışmamın özellikle 3, 5 ve 6. kitaplarında geniş bilgi, belge ve kaynaklar verilmiştir.
KEMALİZM: İŞ FİİLİYAT TATBİKAT
Kemalizm, hep “iş”, “fiiliyat ve tatbikatla”, yani eylem ve uygulamayla açıklanmıştır. Başka deyişle Kemalizm, yürütülen devrimci pratikle tanımlanmıştır. Burada düşünceyi toplumsal pratiğin belirlediğini kabul eden, materyalist felsefeyi görüyoruz. Zaten devrimin önderleri felsefelerini “pratik maddecilik ve determinizm” diye tanımlamışlardı.
Kemalizm, nazariye midir, yoksa devrimci uygulama mıdır konusu Atatürk önderliğinde tartışılmıştır. Tartışmanın sonuçlarını, Recep Peker ve Sadri Ertem’den aktaralım.
CHP Genel Sekreteri Recep Peker, 4. Büyük Kurultay’a sunuşta Kemalizmi açıklarken şöyle der:
“Parti programının hayat anlayışı, nazariyecilikten değil, hayattan gelir.”6
Kemalist Devrim’in önemli düşünürlerinden Sadri Ertem de, teoriyi hayatın belirlediğini dile getirir:
“Türk inkılâbının oluşu, sıçrayışları teoriler hatırı için değildir, o doğrudan doğruya hayatın zaruri hamleleridir.”7
Devrimin uygulayıcıları ve düşünürleri, Kemalizm tanımında pratiğe verilen önceliğin altını çizerler. Özetlenecek olursa, Kemalizm, Kemalist Devrim denen uygulamaların toplamıdır.
Dipnotlar:
1- Doğu Perinçek, Kemalist Devrim-6, Atatürk’ün CHP Program ve Tüzükleri, Kaynak Yayınları, İstanbul 2008; Doğu Perinçek, Kemalist Devrim-5 Kemalizmin Felsefesi ve Kaynakları, Kaynak Yayınları, İstanbul, Ekim 2006, s.9 vd; C.H.P. Programı, Ulus Basımevi, Ankara. CHP 4. Büyük Kurultayı Tutulgası, Ankara 1935.
2- Şeref Aykut, Kamâlizm, Muallim Ahmet Halit Kitabevi, İstanbul 1936; 2. basım, Kaynak Yayınları, İstanbul 2008.
3- Tekin Alp. Kemalizm, Cumhuriyet Gazetesi Matbaası, İstanbul 1936. Bu kitabın günümüz Türkçesiyle yayımını Prof. Dr. Çetin Yetkin arkadaşım gerçekleştirdi: Toplumsal Dönüşüm Yayınları, İstanbul, Mayıs 1998.
4- Mahmut Esat Bozkurt, Atatürk İhtilali, I-II, Düzeltilmiş 4. basım, Kaynak Yayınları,
İstanbul 2003, s.191 vd.
5- Afetinan, Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 4. baskı, Ankara 1984, s.294.
6- Recep Peker’in CHP Programını sunuş konuşması için bkz. CHP 4. Büyük Kurultayı Tutulgası, Ankara 1935.
7- Sadri Ertem, Türk İnkılâbının Karakterleri, İkinci basım, Kaynak Yayınları, İstanbul,
Nisan 2007, s.101 vd; aynı şekilde bkz. S. 28 vd.
www.doguperincek.info
www.doguperincek.com.tr