İşçi Partisi Genel Sekreteri Av. Hasan Basri Özbey, bugün (22 Temmuz 2010) Yüksek Seçim Kurulu’na başvurarak dürüst bir referandum için gerekli önlemlerin alınmasını istedi. Başvurunun ardından basın mensuplarına bilgi veren Özbey, özetle şunları söyledi:
12 Eylül’de ABD ve AKP’nin kaderi oylanacaktır.
Bu iktidarın önündeki seçenekler, ya iktidar ya hapishanedir.
Onlar da bunun farkındadırlar.
O nedenle, Anayasa Mahkemesi kararıyla gayrimeşruluğu hükme bağlanmış olan iktidarlarını sürdürmek için, yapmayacakları şey yoktur. Referandum ve ardından gelecek genel seçimlerde her türlü hileye başvuracaklardır.
Anayasa’nın 79. maddesinde referandumun ve seçimlerin “yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında” yapılacağı öngörülmüş, seçimlerin dürüstlüğüne vurgu yapılmış ve bu işler için Yüksek Seçim Kurulu görevlendirilmiştir.
Oysa 298 sayılı yasada yapılan değişikliklerle seçmen kütüklerini belirleme yetkisi fiilen Yüksek Seçim Kurulu yerine İçişleri Bakanlığı’na devredilmiş bulunmaktadır. Resmi kurumların belirlediği seçmen sayısında 6 milyon fark bulunmaktadır.
Keza Nisan 2010’da yapılan değişiklikle, seçim sonuçlarının birleştirilmesi bilgisayar ortamında yapılmaktadır. Dünyanın birçok ülkesinde hileye hurdaya açık olduğu için reddedilen bu yöntemin Türkiye’de uygulanması kamuoyunda endişe yaratmış, seçim sonuçları hakkında kuşku duyulmasına yol açmıştır.
Yüksek Seçim Kurulu, halkta oluşan bu haklı kuşkuya son vermek ve referandumun dürüst ve sağlıklı yapılabilmesi için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.
298 sayılı yasanın 46. maddesi bu gibi durumlar için öngörülmüştür. Anılan maddede siyasi parti temsilcilerinin de katılımıyla düzenlenecek toplantılarda bu konuların görüşüleceği belirtilmiştir. Yasa, Yüksek Seçim Kurulu’na bu amaçla her üç ayda bir toplantı düzenleme görevini vermiştir.
Yüksek Seçim Kurulu, bugüne kadar ihmal ettiği bu görevini derhal yerine getirmelidir.
Bu amaçla Yüksek Seçim Kurulu’na başvuruyor ve göreve çağırıyoruz.
Partimiz temsilcisinin de hazır bulunacağı bir toplantı düzenlenmeli; seçmen kütükleri ve seçim sonuçlarının bilgisayar ortamında birleştirilmesi sorunu görüşülmelidir.
Aksi halde referandum da, seçimler de şaibeli olacaktır.
Yüksek Seçim Kurulu'na verilen dilekçe şöyle;
Tarih : 22.07.2010
Sayı : 08-2010/15
Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığı’na
Ankara
Konu : 298 sayılı yasanın 46. maddesi uyarınca Partimiz temsilcisinin de katılımıyla düzenlenecek toplantıda, seçmen kütükleri ve seçim sonuçlarının bilgisayar ortamında birleştirilmesi sorununun görüşülmesi istemidir.
Açıklama :
12 Eylül 2010 tarihinde yapılacak Anayasa değişikliklerine ilişkin halkoylamasında kullanılacak seçmen kütükleri ve seçim sayım sonuçlarının birleştirilmesi yöntemi konusunda kamuoyunda ciddi endişeler vardır.
1) Basına da yansıyan bilgilere göre, devlet kurumlarının, nüfus verileri ve seçmen sayıları birbirinden farklıdır.
Başbakanlığa bağlı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’nun kayıtlarına göre 2009 sonu itibariyle Türkiye’nin nüfusu 72 561 312 kişidir. Bunun 48 049 446’sı seçmendir.
İçişleri Bakanlığı’na bağlı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü (NVİGM)’ne göre ise 2008 sonu itibariyle toplam nüfus 76 175 083, seçmen sayısı 53 950 192’dir.
Karşılaştırmalı istatistiksel analizlere göre NVİGM’nün açıkladığı seçmen sayısı, Yüksek Seçim Kurulu(YSK)’na kayıtlı seçmen sayısından 2010 yılı itibariyle yaklaşık 6 milyon kişi fazladır.
298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun’un 13.03.2008 tarihinde değiştirilen “Seçmen Kütüklerinin Düzenlenmesi”ne ilişkin 33. maddesine göre:
“Seçmen kütüğü; adres kayıt sistemindeki bilgiler esas alınarak Yüksek Seçim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslara göre her yıl yeniden düzenlenir, sürekli bilgi toplama ile her seçim döneminde güncelleştirilir.
“Düzenleme, sürekli güncelleştirme ve genel denetleme kural, yöntem ve teknikleriyle Seçmen Kütüğü Genel Müdürlüğünün bilgi işlem; ilke, kural ve yöntemleri Yüksek Seçim Kurulunca düzenlenecek genelge ile belirlenir”.
Geliştirilen bu yöntemle; seçmen kütükleri NVİGM’nin adres kayıt sistemleri esas alınarak oluşturulmaya başlanmıştır.
298 sayılı yasanın 28. maddesi ile “Yüksek Seçim Kuruluna bağlı olarak Ankara'da bir ‘Seçmen Kütüğü Genel Müdürlüğü’ ile her ilçede ‘Seçmen Kütükleri Bürosu’ kurulmuştur”.
Yasanın 29. maddesine göre; “Seçmen Kütüğü Genel Müdürlüğü kuruluşunun çalışma amacı; yasalara uygun olarak seçmen vatandaşın eksiksiz belirlenmesini, mükerrer yazımın önlenmesini… mükerrer oy kullanan seçmenlerin tespitini… sağlamaktır”.
Anayasa’nın 79. maddesinde seçimlerin “yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında” yapılacağı öngörülmüş, seçimlerin dürüstlüğüne vurgu yapılmış ve bu işler için Yüksek Seçim Kurulu görevlendirilmiştir.
Oysa uygulamada, seçmen kütükleri belirlenirken NVİGM’nin adres kayıt sistemi esas alınmakla, bu yetki fiilen YSK yerine İçişleri Bakanlığı’na devredilmiş olmaktadır.
Resmi rakamlar arasında yukarıda belirtildiği gibi seçmen sayısında 6 milyon farklılık bulunması, NVİGM’nin adres kayıt sistemi ile oluşturulacak seçmen kütüklerine dayanılarak yapılacak referandum ve seçimlerin şaibeli olacağını göstermektedir.
2) 298 sayılı yasanın, 08.04.2010 tarih ve 5980 sayılı yasanın 24. maddesi ile değişik 108. maddesine göre; seçim sonuçlarının birleştirilmesine ilişkin işlemler “Yüksek Seçim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde, bilgisayar ortamında da yapılabilir” denilmiştir.
Bu düzenleme de kamuoyunda tedirginlik yaratmış, seçim sonuçları hakkında kuşku duyulmasına yol açmıştır.
3) 298 sayılı yasanın, uygulamada işletilmeyen “Çalışmaların Görüşülmesi”ne ilişkin 46. maddesi bu gibi durumlar için öngörülmüştür.
Anılan maddede: “Seçmen Kütüğü Genel Müdürlüğünün program, tasarım, alınan sonuçlar, hazırlanan genelgeler ve tüm uygulamalarını tanıtan raporu, 14 üncü maddenin dördüncü fıkrasına göre ilan edilen siyasi partilerin gönderecekleri birer temsilcinin, Yüksek Seçim Kurulu üyelerinin, Seçmen Kütüğü Genel Müdürü ve gerekli gördüğü üç personelinin katılacağı ve Yüksek Seçim Kurulu Başkanı başkanlığında yapılacak toplantıda görüşülür” denilmektedir.
Her üç ayda bir toplantı yapılmasını öngören bu yasa hükmü de dikkate alınarak, yasanın 14. maddesinin 4. fıkrası kapsamında bulunan Partimiz temsilcisinin de hazır bulunacağı toplantıda seçmen kütükleri ve seçim sonuçlarının bilgisayar ortamında birleştirilmesi sorununun görüşülmesini talep ediyoruz.
Saygılarımızla.
Av. Hasan Basri Özbey
İşçi Partisi Genel Sekreteri